معاذ 20ibg2f
معاذ 20ibg2f
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.



 
الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

 

 معاذ

اذهب الى الأسفل 
2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
hichem480
._.
._.
hichem480


ذكر
المشاركات : 3379
العمر : 35
رقم العضوية : 1
البلــــد : معاذ Female11
تاريخ التسجيل : 03/02/2011
أوسمتـــي ~ : معاذ A5
- : معاذ Domain-b4fa610851
MMS معاذ 9644_01269880429

معاذ Empty
مُساهمةموضوع: معاذ   معاذ Emptyالخميس 05 يناير 2012, 17:29


" يعنى إيه أتعتق ؟؟؟؟ "

ما أن علم معاذ أن الساعة 3 والعصر أوشك على الأذان

وهو مازال لم يَعُد إلى بيته حتى أصابه الهلع

وترك عبد الرحمن وجرى مسرعاً يريد الرحيل

وما أن خرج من المستشفى حتى أذن العصر

بحث عن أقرب مسجد وصلى الفريضة

ثم هرول عائداً إلى البيت وهو يتمتم بدعاء

"
اللهم إنى أجعلك فى نحره وأعوذ بك من شره "

" اللهم اكفنيه بما شئت "



وكأنه مُقبل على الأهوال

وقبل وصوله أشترى طعاماً للغداء واتجه عن فوره للبيت

بعد أن أصبحت الساعة 30 : 4

وفتح الباب


لم يدر ِ معاذ ماذا حدث

ماذا جرى

لم ينتبه

لم يدرك حقيقة الموقف

إلا وقد تبعثر الطعام من يده على الأرض

بعد أن ترنح جسده وكاد يقع هو أيضاً

نتيجة ً لِما تلقاه من صفعةٍ على وجهه

كادت تفقده صوابه

مازال معاذ فى غمرة المفاجأة

حتى أنتبه على صوت أباه يقول
:
هتفضل تتصرمح على الجوامع لحد امتى
هاااااااا
هتفضل تتسكع من الشيخ دا للشيخ دا
لحد أمتى .... ما ترد ؟؟؟
عاملى فيها شيخ .....
ولا هىَ الجنة أتخلقت لكم أنتو وبس
فأجاب معاذ
: بابا أنا .........



الوالد
: أنتَ إيه وزفت إيه يا أخى
طول النهار قرآن قرآن ولف ودوران على الجوامع
لما أرفتنى
بكرة نشوف هينفعك بإيه القرآن



ثارَ الدم بعروق الشاب بعد أن فاق من صدمة
تلك اللطمة على خده الأيسر بكف والده
وما عقبها من استهزاء

لم يدر ِ ماذا يفعل

وإذا به فجأة

يرفع يده

ثم أمسك يد أباه

بعد أن ضغط عليها بقوة

ثم دنا منها وإذا به يُقبِلها .... لكنه لم يكتفى بذلك

فإذا به يرفعها

ثم يلطم نفسه بها على خده الأيمن

وقال :
أنا آسف إنى أتأخرت والله مكان قصدى معلش
أنا آسف



وما كان منه بعد ذلك إلا أن
طأطأ رأسه
ثم أنحرف عن أبيه يُخفى دمعه
وراح يلملم الطعام المبعثر على الأرض
وقال
: مش هتاكل



الوالد
: هو إللى يشوفك يجيله نفس ياكل
مش متنيل


معاذ :
طب مش عايز أى حاجة ...... أنا هدخل جوة



الوالد - بصوتٍ عال ٍ -
: فى ستين داهية



دخل معاذ وأغلق على نفسه فى صمت وخرج والده

من الشقة بعد أغلق الباب خلفه بشدة

وفى نفس اللحظة كانت أخت معاذ - سارة - تراقب حديثهما من

خلف باب حجرتها لكنها لم تخرج خوفا من والدها

وما أن سمعت صوت غلق الباب

حتى خرجت وطرقت الباب على معاذ

سارة
: معاذ ... معاذ ......



معاذ
: فى إيه ؟؟؟؟ عايزة حاجة ؟؟؟



سارة
: ممكن أدخل ؟؟؟؟



معاذ
: لأ مش ممكن ...... ممكن أنتى بأى تسبينى فى حالى



سارة
: طب .........



معاذ
: سبينى دلوقتى



وفعلا تركته سارة وحده كما أراد

وجلس يُحدث نفسه

لماذا يضربنى ؟؟؟

لأنى لا أستطيع الرد عليه !!!!

لستُ ضعيفا ؟؟؟؟

لا أستحق هذا !!! أهذا جزاء بِرِى به !!!!

أستغفرُ الله ..... استغفر الله

وظل يبكى
وما وجد ما يخفف عنه سوى القرآن أنيس عمره
فظل يقرأ ويبكى

حتى مر اليوم ...... وحلّ اليوم التالى

وفى مسجد الكلية
دخل عبد الرحمن المسجد بعد أن أنهى محاضراته ليصلى الظهر
وبعد الصلاة بدأ يبحث بعين زائغة عن معاذ
وأول ما رأى وجهه
المبتسم دائما
قال
:
بص بأى النهاردة تالت يوم
وكل ما أجيبلك سيرة العتق من النار تنفضلى
لو سمحت أول حاجة تقولها العتق من النار
معاذ
: طب قول السلام عليكم الأول
عبد الرحمن
: لا سلام ولا كلام قول وبعد كدا نتفاهم
معاذ
: حاضر بس بشرط .. عايزك تعرف إن أى موضوع
هكلمك فيه هنجيب آية من القرآن أو حديث ونتكلم عليه من خلالها
ماااااشى
فاسمع كدااا وركز عشان تفهم
عبد الرحمن
: من عينية بس هو في فى القرآن آية عن العتق من النار
!!!!!!!!
معاذ
: طبعا فيه !!!! عايز أى حاجة لازم هتلاقيها أكيد فى القرآن
عايزك تتأكد تماما أن علاجك الوحيد هو القرآن
عبد الرحمن
:طب قول الآية خلينى معاك ....
معاذ
: قبل ما أقولها ... بما أنك عايز تتعتق
لازم تعرف يعنى إيه عتق أصلا
عبد الرحمن
: طب ما تقول يابنى هوَ أنا هجر الكلام من بؤك
ولا هو لازم تستأذن
معاذ
: ماشى ... يعنى مثلا لما آجى وقول أعتقت حد
دا معناه إنه كان عبد صح ولا لأ ؟؟
- صح
- طيب لو تصورنا العبد دا قبلما يتعتق كان لازم يكون له سيد
أو مولى يأمره وينهاه وهو مِلك ليه لازم ينفذ أوامره ... صح؟؟؟
-
صح
- جمييييل أوى لما نرجع بأى لموضوعنا
أنك عايز تتعتق من النار ... دا يعنى أنك عبد عندها
وملك لها وهى مولاك وسيدك
توديك وتجيبك زى ما هىَ عايزة
فاااااااهم يعنى إيه عبد عند النار
الموضوع كبير
-
عبد عند النار !!!!!! .... مش للدرجة يعنى
بس شكله كدا باين عليه من أوله
كمّل
- تعالى ناخد الآية
قال تعالى : بسم الله الرحمن الرحيم
:
" يَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ يَسْعَى
نُورُهُم بَيْن َأَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِم
بُشْرَاكُمُ الْيَوْمَ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا
ذَلِكَ هُوَالْفَوْزُ الْعَظِيمُ(12)يَوْمَ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَات ُلِلَّذِينَ
آمَنُوا انظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِن نُّورِكُمْ قِيل َارْجِعُوا وَرَاءكُمْ فَالْتَمِسُوا نُوراً
فَضُرِبَ بَيْنَهُم بِسُورٍلَّهُ بَابٌ
بَاطِنُهُ فِيه ِالرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِن قِبَلِهِ
الْعَذَابُ {13} يُنَادُونَهُمْ أَلَمْ نَكُن مَّعَكُم ْقَالُوا بَلَى وَلَكِنَّكُمْ
فَتَنتُمْ أَنفُسَكُمْ
وَتَرَبَّصْتُم ْوَارْتَبْتُمْ
وَغَرَّتْكُم ُالأَمَانِيُّ
حَتَّى جَاء أَمْرُ اللَّهِ
وَغَرَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ{14}
فَالْيَوْمَ لا يُؤْخَذُ مِنكُمْ فِدْيَةٌ وَلا مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مَأْوَاكُمُ النَّارُ هِيَ
مَوْلاكُمْوَبِئْسَ الْمَصِيرُ{15}
أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ
وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَيْهِمُ الأَمَدُ
فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ{16}
الحديد

عايزك تستشعر بأى الفرق بين ناس ربنا قال لهم
" مَأْوَاكُمُ النَّارُ هِي َمَوْلاكُمْ "
وناس تانية قال لهم
"
بَلِ اللّهُ مَوْلاَكُم ْوَهُوَ خَيْرُ النَّاصِرِينَ" آلعمران150

" اللّهَ مَوْلاَكُمْ نِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِيرُ" الأنفال40

الفرق بين واحد النار مولاه يعنى هو مِلْك لها
وواحد الله مولاه ... فاهمنى

عبد الرحمن
:أه .... كدا أنا فهمت يعنى إيه أتعتق من النار
يعنى أبقى واحد بتاع ربنا مش بتاع النار
قولى بأى إزاى أتعتق ؟؟

معاذ
: حلو أوى .. تعالى نرجع للأية تانى

ربنا عز وجل جاب صفات الناس إللى النار مولاهم
يعنى إللى هم عبيد عندها
يعنى إللى لسة متعتقوش
تعالى نشوف الصفات لو فيك يبأى لسة متعتقتش ولازم تتوب
منهم ... ولو مش فيك يبأى أنتَ كدا فى السليم
حلو .......

عبد الرحمن
: جمييييييييييييل ... يلاااااااا خش عليه

معاذ
: تعالى ناخد الأيات بالترتيب
أول الأيات " يَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَات ِيَسْعَى
نُورُهُم بَيْن َأَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِم " الله عز وجل
هيعطى المؤمنين نور يوم القيامة يمشوا بيه
وخلى بالك النور فى الآخرة على قد العمل فى الدنيا
لأن الرسول صلى الله عليه وسلم قال :
"
فمنهم من نوره كالشمس ومنهم من نوره كالجبل،
ومنهم من نوره كالكوكب الدري،
ومنهم من نوره على قدر ابهامه يضيئ مرة ويطفئ مرة"

فالمؤمنين هنا واقفين فى النور والمنافقين واقفين فى الظلام
فى اللحظة دى المنافقين ينادوا عليهم ويقولوا
"
انْظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِن ْنُورِكُمْ"
يعنى استنوا ناخد شوية نور منكم

عبد الرحمن
: طب دا إيه علاقته بالعتق؟؟؟

معاذ
: يابنى أصبر متبآش ملهوف كدا
أفهم القرآن لما أقول لك آية تركز وحاول تطلع
الحاجات المستخبية فيها

عبد الرحمن
:طب إيه الحاجة المستخبى هنا؟؟؟

معاذ
: أنتَ مش ملاحظ إن دول منافقين وواقفين فى الظلام
يعنى عارفين أنهم داخلين النار إيه إللى يخليهم
يطلبوا من المؤمنين نور .... ؟؟؟

عبد الرحمن
:صحيح هما طلبوا النور ليه طيب؟؟

معاذ
: هفهمك ... فى ناس يا عبد الرحمن فاكرة أنها ممكن
تخدع ربنا زى ما بيخدعوا غيرهم
وبينسوا أن ربنا زى ما هو سامع صوتهم بيسمع ضميرهم
وخواطرهم ،شايف تفاصيل قلبهم

عبد الرحمن
إزاى

معاذ
: هقولك إزاى ... يعنى مثلا موضة الدين
إللى طالعة اليومين دول
تلاقى الشاب بعد ما مشى مع بنات لما أتهلك
وسمع أغانى لغاية ما صدع وجرب كل حاجة
وفجأة لقى موضة دين ... قالك يلااا ندخل ونلتزم
وأهو نجرب بردوا ............
يعنى هو هيخدع ربنا .. ما ربنا عارف إللى جواه

عبد الرحمن

يعنى يسمع أغانى مش عاجبك ويلتزم مش عاجبك
أنت هتقرفنى ليه

معاذ
: أهدى بس ... أصل هو مدخلش الدين عشان يرضى ربنا
لأ دا هو داخل عشان متعته هيشوف هيرتاح ولا لأ
عشان كدا تلاقيه يصلى ، ويبطل ، يتوب ويرجع
شوية ألتزام وشوية أغانى وأفلام
المهم أنه فاكر أنه كدا كويس
فاكر أنه بيضحك على ربنا
ومش عارف إنه ممكن يبأى من المنافقين
دنيا وآخرة

عبد الرحمن

- طب منافق فى الدنيا وفهمناها منافق فى الأخرى إزاى بأة

معاذ
: هقولك إزاى ... الناس دى بأى هتيجى فى الآخرة
على نفس النظام وزى ما مشت مع المؤمنين فى الدنيا عايزة
تمشى معاهم فى الآخرة وفاكرة إنها كويسة
فاكرة أنها ممكن تخدع ربنا
ربنا قال كدا
" يَوْمَ يَبْعَثهُمُ اللَّهُ جَمِيعاً فَيَحْلِفُونَ لَهُ كَمَا يَحْلِفُونَ لَكُم ْوَيَحْسَبُونَ
أَنَّهُمْ عَلَى شَيْءٍ أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْكَاذِبُونَ * اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمْ الشَّيْطَان ُفَأَنسَاهُمْ
ذِكْرَ اللَّهِ أُوْلَئِكَ حِزْبُ الشَّيْطَانِ أَلا أن حِزْبَ الشَّيْطَانِ هُمْ الْخَاسِرُونَ"
المجادلة 18-19

أهو بيحسبوا أنهم صح ... لأ .... وبيحلفوا لربنا كمان

عبد الرحمن
طب يعنى الواحد ممكن يكون فى بداية ألتزامه
يعنى ولسة مظبطش نفسه ممكن يغلط يعنى

معاذ
: بص يا عبد الرحمن ينفع أنا أبأى ماشى فى شارع
مصطفى كامل وماشى على البحر فى وقت واحد

عبد الرحمن
- لأ مستحيل طبعا !!!!

معاذ
: أهو طريق الدين كدا يا تمشى فيه يا فى غيره
مينفعش تمشى فى الأثنين فى وقت واحد

عبد الرحمن

- بس يعنى ما كل إنسان بيغلط

معاذ
: آه أمشى فى طريق واحد واغلط وتوب تانى
لكن متقنعنيش أنك هتمشى شوية فى دا وشوية فى دا
حدد نفسك أنت مع مين مع إللى الله مولاه
ولا إللى النار مولاه ؟؟؟
لأن النوعيات دى لازم هتنافق فى الآخرة
لكن زى ما هما خدعوا المؤمنين فى الدنيا
المؤمنين هيخدعوهم فى الآخرة
ربنا قال كدا :
" إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا كَانُواْ مِنَ الَّذِين َآمَنُوا يَضْحَكُونَ" المطففين29
" فَالْيَوْمَ الَّذِينَ آمَنُواْ مِنَ الْكُفَّارِ يَضْحَكُونَ" المطففين34

عبد الرحمن


-إزاى بأى

معاذ

: أهو زى ما قلنا ... لما المنافقين يقولوا
" انْظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِكُمْ"
المؤمنين هيردواعليهم
" قِيلَ ارْجِعُوا وَرَاءَكُمْ فَالْتَمِسُوا نُوراً"
يعنى عايز نور أرجع للدنيا وهات منها نور
فيلتفت المنافقين خلفهم زى ما المؤمنين شاوروا لهم
ساعتها
"
فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ"ناحية المؤمنين
"
وَظَاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذَابُ"ناحيةالمنافقين
فيصرخ المنافقين هنا بأى من خلف السور بعد
ما بدأوا يحسوا أن فى حاجة غلط
ويقولوا
"
يُنَادُونَهُمْ أَلَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ"
دا أحنا كنا بنصلى ونصوم وحافظين قرآن معاكم
"
قَالُوا بَلَى وَلَكِنَّكُمْ ............... "
ركززززززززززز بأى
خمس صفات لهم
" وَلَكِنَّكُمْ
فَتَنْتُمْ أَنْفُسَكُمْ
وَتَرَبَّصْتُمْ
وَارْتَبْتُمْ
وَغَرَّتْكُمْ الأَمَانِيُّ
حَتَّى جَاءَ أَمْرُ اللَّهِ
وَغَرَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ"

يلااااااااا فيك إيه منهم عشان تعرف إنك اتعتقت ولالأ

عبد الرحمن


- طب عيدهم تانى كدا عشان أفهم وبراحة الله يكرمك

تخيل عبدالرحمن صورة المؤمنين والمنافقين وفاصل بينهم بسور
وتخيل كيف سيكون صراخ هؤلاء المنافقين من وراء ذلك السور
بدأ يندمج مع معاذ فى الحديث وبدأ يفكر
هل يا ترى أنا منهم ؟؟؟؟
إيه الصفات دى ؟؟؟؟
يا ترى معناها إيه ؟؟؟؟
لأ أكيييييييد أنا مش منهم
أنا بعصى أه لكن يعنى مش للدرجة
.
..
...
ويبدو أن عبد الرحمن لديه ثقة زائدة فى نفسه
فكيف سيواجه كلام معاذ حين يشرح له
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://djelfa.3rab.pro/u3596
أبو سلمان الجزائري
- - - - -
- - - - -
أبو سلمان الجزائري


ذكر
المشاركات : 181
العمر : 38
تاريخ التسجيل : 02/11/2011
أوسمتـــي ~ : معاذ A5

معاذ Empty
مُساهمةموضوع: رد: معاذ   معاذ Emptyالسبت 14 يناير 2012, 03:24

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
hichem480
._.
._.
hichem480


ذكر
المشاركات : 3379
العمر : 35
رقم العضوية : 1
البلــــد : معاذ Female11
تاريخ التسجيل : 03/02/2011
أوسمتـــي ~ : معاذ A5
- : معاذ Domain-b4fa610851
MMS معاذ 9644_01269880429

معاذ Empty
مُساهمةموضوع: رد: معاذ   معاذ Emptyالثلاثاء 25 سبتمبر 2012, 22:36

الشكر للمرور الرائع
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://djelfa.3rab.pro/u3596
 
معاذ
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
 :: المنتديات الإسلامية :: المكتبــــــة الإسلاميــــــــة-
انتقل الى: